štvrtok 11. augusta 2016

Knižné počasie // knihomoli a ročné obdobie

Kniha má v sebe to najkúzelnejšie čaro vôbec. Je rovná čarodejníckemu prútiku i magickému portáli. Dokáže nás preniesť v čase i priestore, z jedného počasia do druhého, z lesa k moru, z mora do púšte. Môžeme s ňou zažiť siahodlhé dobrodružstvo naprieč celou krajinou za jeden jediný deň a to ešte sediac v posteli. Netreba ju nabíjať ani opravovať, presviedčať aby s nami niekam šla, či chlácholiť milými slovkami. Kniha je takmer dokonalým spoločníkom a možno s ňou prejsť celý svet v akomkoľvek počasí.


Je všeobecne známe, že knihomoli milujú dážď, že knihomoľ+kniha+čaj+dážď(bubnujúci na okno)=najlepšídeňnasvete. Ale predsa, povedzme si pravdu. Kto by nemiloval čítanie knihy ráno na záhrade, pričom vám na nohy jemne hreje teplé letné slnko, či opaľovanie sa na pláži, počúvanie šplechotu vĺn a čítanie najnovšej knihy zo zbierky. Áno, hovorí sa, že sú omnoho lepšie obdobia na čítacie vylihovanie, že v lete je vláčenie kníh peklom, že sa od bielych strán zbytočne odráža slnko, ktoré vám nemilosrdne oslepuje, že sem-tam vám spadne na knihu zmrzlina, že ju oblejete kofolou, že bude celá od piesku a možno ju i zhltne vlna. Ale leto a čítanie ide nepochybne k sebe. Horúci letný vánok, deka, kniha, limonáda a slnko nad hlavou. Knihomoľ si nemôže priať nič viacm pretože tomuto sa hovorí dokonalá knižná pohoda a tú vylepší už len a)piknik, b)maková zmrzka alebo c)dobre vychladená vinea(citronáda, limonáda, ľadová káva i ľadový čaj).
***


Leto je podľa mňa na čítanie ako stvorené. Vychutnávať si úplné a ľahostajné ničnerobenie s knihou v ruke na dvor, záhrade, na pláži, na kúpalisku, na terase kaviarne, na deke, či v posteli, len tak, kedykoľvek a s blaženou spokojnosťou. Leto prináša o stovku viac možností a príležitosti na čítanie než obľúbená zima. Vtedy si totiž nemôžete len tak zobrať knihu a sadnúť si na zem, ibaže by ste sa chceli uliať z práce/školy/domácich prác a ochorieť. V lete predsa dostanete i tú najväčšiu knihomoľskú odmenu - nepretržitý, niekoľkohodinový lejak - A.K.A. Deň Stvorený na Vylihovanie s knihou.
***

Na leto však vysoko dosahuje iné obdobie, takmer mu hodné, niekedy do i presahujúce. To najfarebnejšie obdobie vôbec, obdobie plné vône jabĺk a škorice. Najumeleckejšie obdobie. Jeseň. Mnohí knohomoli ho milujú viac ako leto, a možno všetky obdobia dohromady. Jeseň totiž prináša maličkosti, čo šliapu letu na päty. Jesen nevytvára veľa nového, no drobnosti, ktoré ponúka sú vždy neodolateľné. V tomto období sa totiž netopíte od horúčavy, keď so sebou ťaháte tonu kníh z knižnice, vždy je okolo vás takmer ideálna teplota, počasie je oblačno-sivo-zamračeno-daždivé = knihomoľské, a tak máte chuť čítať vždy a všade. Na jeseň vymente limonády za oveľa viac čitateľskejšie nápoje, vymeníte ich za najrôznejšie čaje a za najlepšiu kávu na planéte - za tú, do ktorej pridáte trochu škorice. Čítanie zrazu nadobúda iný rozmer, všetko rozvoniava, pri čítaní si pochutnávate na jablkovom koláči a všetko knihomoľstvo začína septembrovým re-readingom Harryho Pottera.




Na chvíľu ma prepadol pocit, že som tento článok mala napísať neskôr, že by bol vhodnejší v októbri s fotkami popadaného, zafarbeného lístia, škoricového cappucina, nových kníh a mäkkých šálov, a možno preto, že začínam mať čím viac jesennú náladu( ale to je asi tým počasím) a cítim sa akoby leto už skončilo. Jeseň je na čítanie naozaj ako stvorená. Síce sa budeme musieť rozlúčiť s vylihovaním vonku a vylihovať budeme smieť len v posteli, jeseň nám to plne vynahradí a dočkáme sa obdobia, ktoré je viac ako len literárne. To, že je Marec mesiacom kníh možno hodiť za hlavu a radšej by sme mali napísať list dostatočne vysoko postavenej osobe s prosbou, nech mesiac kníh zmenia, pretože Marec sa na túto funkciu vôbec nehodí a október by bol omnoho lepšou voľbou, vak kto rád číta v období kedy nie je ani zima ani jar, raz je na zemi blato, potom roztápajúci sa sneh a hneď na to spod neho vykúkajú snežienky, akoby sa počasie nevedelo rozhodnúť, čo vlastne chce. Vonku je vtedy akosi nijako a všetci sa vlastne cítia akosi...nijako, a to s knihami nemá nič spoločné. To už rovnako môžeme nechať mesiacom kníh Apríl, lebo však vtedy je všetko šialené, iné, dobrodružné, rovnako ako knihy.

Ja, najnerozhodnejší človek široko ďaleko, si neviem vybrať a povedať(napísať), ktoré obdobie je na čítanie najideálnejšie, ktoré počasie najpríjemnejšie, ktoré miesto najdokonalejšie. Dovoľujem si však povedať, že Leto a Jeseň sa o prvé miesto neustále bijú a záhrada s posteľou to vyhráva. No čítať sa dá predsa všade a v akomkoľvek počasí. Je už jedno, či budete čítať vo vlaku, v preplnenej eMHáDečke, pod dáždnikom, v stane, v kresle, na hojdačke, v bazéne, v lese, v snehu, či vo fujavici, zážitok vám to nepokazí.



Tak teda, kde najradšej čítate vy?
A v akom počasí?
A v akom období? 
A v akom počasí?

2 komentáre:

  1. Neskutočne úžasný článok :)! Pokiaľ ide o mňa, tak mám svoje zabehnuté "rituály" a v tomto zabehnutom duchu čítam najradšej, no prirodzene mám aj svoje odchylky od tradícií. Ročné obdobia sa mi často spájajú s určitými príbehmi. Jar pre mňa nie je "nijaká". Mám rada konkrétne čas, keď všetko rozkvitá a všade je vôňa, akoby nového začiatku. Napríklad k jari sa mi viažu Malé ženy. Stačí, že si na ne spomeniem a vyjavia sa mi scény z knihy, miesta kde som čítala a vône, ktoré som cítila. V lete je taktiež radosť čítať. Práve v lete mám tradíciu svojich večerných čítaní, kedy sa uchýlim na našu záhradnú hojdačku a tam pre mňa začína nový svet fantázie. Aj keď mám rada všetky ročné obdobia a všetky pre mňa majú svoje čaro, jeseň má v mojom srdci zvláštne miesto. Jeseň má čaro, ktoré ide opísať iba veľmi ťažko. K tomuto obdobiu sa mi spája spomínaný Harry Potter. Začína sa škola, no nielen moja. Je čas nastúpiť na Rokfort :). Zima sa mi však tiež spája s Harrym. Vianoce v Rokforte... Čo viac si priať?! Čítanie pri krbe, koledy, vôňa škorice... Ach :3. No bežne čítam najradšej vo svojej posteli, ktorá je samozrejme jedným z najúžasnejších miest pod slnkom. Aspoň pre mňa haha :D. No keď mám chuť čítam predsa len troška odlišne, aj keď bežne, rozkladám si na zem deku, naskladám si tam paplón, veľa vankúšov a spravím si hniezdečko :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A skoro som zabudla. Čítanie v teplej posteli, kým na okná klope dážď, tak to je srdcovka :).

      Odstrániť